UA-121571902-1
U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Deutsches Panzermuseum te Munster

Munster ware niet te verwarren met Münster; dat met de umlaut ligt 50 km over de grens ter hoogte van Arnhem. Munster ligt tussen Hamburg en Hannover. 

Munster is een legerplaats waar Duitse tanks en pantserwagens hun domicilie hebben en hadden en ligt niet ver van oefengebied de Lüneburgerheide

Er is een groot museum met historische  (vanaf WO 1) en moderne (Leopard) tanks; in hoofdzaak typen die in het Duitse leger hebben gediend, ook het Oostduitse. Interessant om te zien wat er op technisch gebied allemaal is gewrocht, gewoon uit nieuwsgierigheid en niet vanuit verheerlijking van het militaire bedrijf.

WO1 tankWO1 tank

 

 

Boboka is in dienst geweest en weet er het nodige van, maar hij heeft nooit in een tank gezeten. Ook in het museum wordt je niet goed gewaar in wat voor formaat ruimte de bemanning werkt.

Vroeger was die ruimte krapper dan nu, dat volgt uit de afmetingen van de oude en nieuwe tanks. Geen pretje denk ik; je kunt er ook niet makkelijk uit want dat moet via een mangat. Dus als er iets gebeurt, zoals de inslag van een vijandige granaat, dan kun je het wel schudden. Bo krijg je er echt niet in! 

Alles begon met WO1, waar Engelsen en Fransen een middel zochten om door de verstarde loopgravenlinies en prikkeldraadversperringen heen te breken. De eerste tank was een soort rijdend fort (foto boven); wel groot maar er zaten veel mannen indie werden geplaagd door de stank en het lawaai van de onafgeschermde motor; ze schoten door luiken op de vijand. 

In de loop der tijd gingen tanks meer lijken op wat nu gemeengoed is. Al in 1935 was de Duitse herbewapening gaande en werd de strategie van oorlog met tanks geoefend. Dat hun methode succesvol was hebben we geweten. In WO2 ontwikkelden Duitse fabrikanten velerlei typen tanks. Allemaal kwaliteitsproducten maar weinig standaardisatie, wat lastig werd op den duur met reparatie en onderdelen. Knap werk op zich: lange-afstandsgeschut waardoor Russische en Amerikaanse en Engelse tanks gevaarlijk dichtbij moesten komen om raak te schieten; goede richtapparatuur zodat het vaak 'in de roos' was; dikke pantsering. Ook hadden de Duitsers van aanvang aan radio-verbindingen met elke tank, in tegenstelling tot de andere partijen, dus zij konden hun materiaal gecoördineerd inzetten. 

Hier de Panzer 4 (deze is mooi behouden gebleven; heeft heel kort gediend in Noord-Afrika bij het DAK (Deutsches Afrika Korps) en is onbeschadigd gebleven.

Panzer 4Panzer 4

 

Daarenboven hadden ze het 88 millimeter anti-tank geschut. Een kanon met lange loop waardoor de snelheid van het projectiel hoog was hetgeen een grote slagkracht betekende over fikse afstand (enkele km; oorspronkelijk luchtafweergeschut trouwens). Op den duur wisten de geallieerden toch met hun grote aantallen de overhand te krijgen en kon de Duitse industrie de verliezen niet meer compenseren. 

 

Onze oostblok-vrienden waren altijd goed met pantserspul en in WO2 hebben ze veel tanks gebouwd, de T-zoveel-.  Op basis daarvan zijn hun tanks doorontwikkeld; het loopwerk lijkt nog steeds hetzelfde, wat duidt op een in oorsprong goed ontwerp. Hier een modern exemplaar.

Russische tank, moernRussische tank, moern

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 merkavamerkavaTop of the bill is de Merkava, de Israelische tank die echt een nieuwe norm stelt: ruim, achteringang (was steeds via een luik in de toren en voor de chauffeur eventueel vooraan), motor voorin als extra buffer tegen inslagen van vijandige granaten (motor zat normaliter achterin; de Merkava stelt personele veiligheid voorop).

 

 

Aardig is ook het andere materiaal van de Germans in WOII zoals de motor-met-zijspan, waarbij de het wiel van de zijspan wordt aangedreven, een soort Duitse Jeep.

DAK kentekenDAK kenteken

Hier een Zündapp die in Afrika heeft gediend, te zien aan de zandkleur en het DAK kenteken met de palm.

 

 

 

 

 

ZundappZundapp

Dat was het!

 

Cookie-beleid

Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan.

Gaat u akkoord?