UA-121571902-1
U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

2CV in Autoworld Brussel

 

In museum Autoworld te Brussel was in april 2018 een aparte tentoonstelling gewijd aan de 2CV. Die is 70 jaar geleden op de markt gekomen en heeft het tot in de jaren 90 uitgehouden.

de halde hal


Autoworld is gevestigd in een magistrale hal van de wereldtentoonstelling 1897 in het Jubelpark. Enorme pilaar-loze overkapping, zeker voor die tijd, en mooi licht door dakramen.

 

 

 

 

 

Er tegenover ligt in een gelijke hal het militair museum. hal militair museumhal militair museumVliegtuigen hangen gewoon aan het plafond.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Omdat ik ooit een Dyane 4 reed, een lelijke eend met een achterklep (handig; achterbank er uit en je hebt een kleine bestelwagen), en het verschijnsel ‘oerauto’ me intrigeert (denk ook aan de Fiat 500, de VW; T-Ford – ander Amerikaans spul ken ik niet) leek me een bezoek de moeite waard.

De oerauto heeft de automobiliteit voor de grote massa toegankelijk gemaakt doordat via lopendebandwerk een betaalbare prijs ontstond.

eu gebouweu gebouw

Met de Thalys naar Brussel, hotel niet ver van het Jubelpark en dichtbij de kantoren van de Europese Commissie (‘Team Juncker’ stond op het gebouw).

 

 

 

 

Hier enkele overzichten van de expositie (de Citroëns staan tussen de meer vaste collectie opgesteld):

overzicht 1overzicht 1

 

overzicht 2overzicht 2

 

overzicht 3overzicht 3

 

De 2CV was simpel en basic en heeft het verbazend lang volgehouden in de verkoop (van 1949 tot 1990; laatstelijk geproduceerd in een Portugese fabriek) met zijn kleine 2 cilinder boxermotor en Spartaanse uitrusting een aankleding. De motor had aanvankelijk slechts 375cc, het werd al vlot 425, toen 435 en uiteindelijk 602cc. Ooit zijn tijd vooruit met voorwielaandrijving. 

AmiAmi

Daarbij komt dat er luxere varianten zijn gebouwd als de Ami-serie die eigenlijk alleen qua vorm afweken van het concept, al was ook de techniek wel met de tijd meegegaan (zoals 'echte' schokdempers en aandrijfassen met homokinetische koppelingen die geen onregelmatige aandrijving opleveren in de bocht wat met de simpele kruiskoppeling wel gebeurt).

 

 

achetrzijde besteleendachetrzijde besteleend

Een succes was ook de bestelwagen.

Er zijn 5.1 miljoen Eenden geproduceerd waarvan 1,2 miljoen bestellers (bestellers lijkt op ‘best sellers’; ooit hanteerde een schrijver de verkoopkreet ‘de onverbiddelijke bestseller’ voor zijn boek Ik Jan Cremer). 

De besteleend vind ik trouwens gaver dan de 4-persoons versie; veel plek voor spullen, metalen dak, leuk die twee  achterdeuren. 

Geinige varianten zijn ook de terreinwagen Mehari (kunststof carrosserie) en de Sahara (ook een motor achterin – in totaal licht van gewicht en daardoor goed in het zand).  

 saharasaharameharimehari

 

 

 

 

 

 

 

 

Omdat de 2CV een chassis heeft waar de carrosserie op is geschroefd leent het model zich voor opbouw van andere carrosserieën, ook uit kleinschalige productie, zoals de Engelse Blackjack Avion.

black jackblack jack

 

 

Cookie-beleid

Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan.

Gaat u akkoord?