UA-121571902-1
U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

TOMADO Huis

'Wat een weertje Boboka. Dat je dat hebt getrotseerd om bij mij langs te lopen vandaag! Ik ben zeer vereerd.' Ja ja, baasje kan mooi praten. Hij weet niet dat het bij mij thuis koud is want mijn vrouwtje is aan het werk en heeft de kachel laag gezet. Al die besparing op energie is niks voor een kater. 
'Wacht, even een foto van de tuin voor de herinnering.'
tuin in de sneeuw eind 2013tuin in de sneeuw eind 2013

Fraai hoor. Aan de dikte van de sneeuwlaag op het tafeltje naast de bank is duidelijk hoe diep mijn pootjes in de sneeuw zakten. 

 

'Ik zie dat je buik onder de sneeuw zit Boboka. Ga maar op het rooster van de convectorput liggen.'

Gelukkig is baasje sociaal ingesteld.
'Wel Boboka, ik zal je mijn laatste project laten zien. Het is een bouwwerk. Nou ja, een eigengemaakte bouwplaat van een model van het Tomadohuis. Dat staat in Dordrecht. Het is gebouwd in de jaren 1958 - 1962, dus toen ik 5 jaar was. Mijn ouders woonden er vlak bij, om de hoek in de Burgemeester de Raad Singel. Architect was Huig Maaskant die ook bekend is van de Euromast. Van die tijd weet ik niet veel meer hoor, maar later viel me de bijzondere architectuur op. Het is volgens mij het spectaculairste bouwwerk van Dordrecht. Al lang liep ik met het idee er een model van te maken en dat heb ik vorige week gedaan. Hier is het:
model Tomadohuismodel Tomadohuis

Het model is gemaakt van stukjes karton die ik op maat heb gesneden aan de hand van een tekening en foto's van internet. Schaal 1:300.'

Mooi hoor baasje. En hoe heb je dat kleurige ding aan die gevel gemaakt?
'Goeie vraag Bo. Dat is, of beter was, een glaskunstwerk. Het is trouwens in 1982 gesloopt. glaskunstwerkglaskunstwerkMaar ik vond er een zwart/wit foto van en wist te herinneren dat het redelijk kleurig glas was. Dus de foto op schaal afgedrukt en met carbonpapier de contouren op karton overgebracht, het vierkantje uitgesneden en met waskrijt de kleuren ingevuld. Knap he!'
Ja, ja, eigen roem. Maar het is inderdaad geslaagd.

 

 

'En kijk eens naar de ondersteuning waar het gebouw op rust. De kantoorkolos balanceert op twee, vergeleken met het gebouw, dunne muren. De ruimte daartussen is met glas van de straat afgeschermd en je ziet de lift en de trap. Het is de entreehal. In het origineel was die hal vrijwel leeg, op een paar (Barcelona) stoelen na. Tegenwoordig is er een balie heb ik gelezen en ook is (of was) er een zolder in de hal gemaakt voor extra ruimte. Een paar jaar geleden is het gebouw gerestaureerd en zoveel mogelijk in oude staat teruggebracht. Het is te huur als kantoor.

Nu over de constructie die ik heb toegepast. In London zag ik dat de bouw van een kantoor begon met het optrekken van een betonnen liftkoker. Het was net alsof daaraan de verdiepingen werden opgehangen. Zoiets heb ik nagedaan. Eerst een draagstel en daaromheen valt de rest van het gebouw als een dikke jas. De lastigste weg hoor, want alles moest precies passen. Je stelt jezelf voor een uitdaging, lijkt op het moderne werken waarbij je het beste uit jezelf haalt. 
Het was simpeler geweest om een blok te maken en dat op twee kartonnen ondermuren te lijmen, maar ik dacht dat zoiets niet stevig genoeg zou zijn. Ik las (op internet staat een thesis van Marcelle Provoost die leven en Maaskant heeft onderzocht en er op is gepromoveerd; de thesis is bij de RUG te downloaden en is als prachtig boek uitgegeven) dat in werkelijkheid ook die dikke draagmuren tot in de nok doorlopen. De vloeren en muren rusten op die draagconstructie. Je moet wel begrijpen dat de overhang aan alle kanten maar een meter of zes is, dat valt wel mee. 
steunmuren in modelsteunmuren in model

Nu pronkt het ding in mijn vitrine. Achter de lng-tanker en naast de Martinitoren.'

vitrinevitrine

Nou baasje, perfect werk. Ik kan wel zien dat je de tijd hebt om eens iets anders te doen dan gewoon werken. Ga zo door. En nu graag een aaitje! je hebt jezelf immers al genoeg over de bol gestreken.

Cookie-beleid

Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan.

Gaat u akkoord?