UA-121571902-1
U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Stroomlijn: VW XL1 vs. Insight 1999

 

'Wat een weertje Boboka. Dat je dat hebt getrotseerd om bij mij langs te lopen vandaag! Ik ben zeer vereerd.' Ja ja, baasje kan mooi praten. Hij weet niet dat het bij mij thuis koud is want mijn vrouwtje is aan het werk en heeft de kachel laag gezet. Al die besparing op energie is niks voor een kater. 

Bij de XL1 is de aerodynamica extreem doorgevoerd, bijvoorbeeld zijn de buitenspiegels vervangen door camera’s. De druppel is ook heel smal gehouden om een klein frontaaloppervlak te krijgen. De auto is maar 115 centimeter hoog, dus je zult wel plat op je bibs op de vloer zitten te sturen. Het is een tweepersoons.

De XL1 heeft een kleine dieselmotor aangevuld met een elektromotor, hybride dus en met automatische versnelling. En wel een plug-in hybride met een batterij van 5,5 kWh waar hij 50 km op kan rijden. (Wikipedia; ‘Volkswagen 1-litre car’)

VW XL1 met publiekVW XL1 met publiek


Belangstelling genoeg
voor de bolide

(foto: Boboka)

 

 

 

 

 

 

 

 

De hybride is tegenwoordig populair maar niet nieuw; denk aan de Prius van Toyota (1997) en de Insight van Honda (1999) (nb. misschien zijn er wel meer voorbeelden, ik ken alleen deze hele bekende.)  

De eerste Insight was een doorbraak: druppelvormige hybride (plug-in kenden ze toen nog niet), uitgevoerd als een tweepersoons kleine sportwagen zonder sportieve prestaties maar puur gebouwd voor laag brandstofverbruik. Net zo’n wagen als de XL1. De Prius was 4-persoons en minder strak in de aerodynamiek.

Op internet hebben critici gereageerd dat de XL1 na-aperij is, maar dat is onzin. Je komt voor een zuinig ontwerp vanzelf op die vormgeving en aandrijflijn uit.

 

Honda Insight 1999Honda Insight 1999de Honda Insight was een productiemodel; de XL1 is een concept car
(foto: Wikipedia 'Honda Insight')

 

 

 

Hoe zat het met het brandstofverbruik toen en nu? Is er vooruitgang geboekt?

Websites geven een indicatie, maar een simpele vergelijking is niet mogelijk. Van de XL1 is alleen bekend dat hij in de Europese test NDEC testcyclus 0,9 l/ 100 km (diesel) scoort. Nu is die waarde mede tot stand is gekomen met de thuis opgeladen batterij dus er is geen precieze vergelijking mogelijk omdat de Insight uit de pre-plug-in tijd stamt.

En zo’n testcijfer zegt weinig; bekend is dat het verbruik in de praktijk sterk afwijkt van de test. De XL1 (Autoweek, 09 april 2013) gebruikte in een rit van een half uur in de omgeving van Geneve 2,1 l/100 km en dat is het enige praktijkcijfer dat ik kon vinden. Laten we daar op voortborduren. (N.B. in NRC van 3+4 januari 2015, p. L23, wordt de XL1 gereden en als verbruik krap 1:40 genoemd dus 2,5l/100km)

Ten eerste: het dieselrendement is veel beter dan dat van benzine; cijfers lopen van 20 tot 33%. Ruwweg heeft de XL1 een vergelijkbare benzine consumptie van 2,7 l/100 km.

 

Honda Insight 1999Honda Insight 1999
Afdekken van het achterwiel
is kennelijk goed voor een lage luchtweerstand

 

(foto: Wikipedia 'Honda Insight')

 

 

Dan de Insight. De meeste van de 17.000 verkochte exemplaren reden in de USA en hun statistieken staan op internet (zie link verderop).

Met een ‘manual’ versnelling komt de Amerikaanse EPA test op 53 MPG (miles per gallon); met CVT is het 47 MPG. Praktijkresultaten tonen veel gunstiger verbruik: 64,6 MPG manual en 54,4 MPG met CVT. Gek trouwens dat die CVT het verbruik met 19% opschroeft; dat verwacht je niet bij hedendaagse CVT’s, integendeel.

Omdat de XL1 een automaat heeft vergelijken we het verbruik met de Insight met CVT: 54,4 MPG = 4,34 l/100 km in EU termen. Zonder CVT was het 3,66 l/100 km.

Nu de invloed van de plug-in, de thuis opgeladen batterij. De Amerikaanse statistiek geeft voor de Prius zonder en met plug-in verbruikswaarden: in de EPA test 58 MPG met en 50 MPG zonder plug-in. De praktijk geeft een veel gunstiger effect van de plug-in: 48,9 MPG zonder en 77,9 MPG met plug-in (respectievelijk 4,83 en 3,03 l/100 km) dus 37% zuiniger. (www.fueleconomy.gov/feg/topten.jsp) Volgens mij niet verwonderlijk want iemand die een thuisoplader aanschaft zal van de extra investering willen profiteren en dus gewend zijn aan ritten die deels elektrisch kunnen. Dat correspondeert met de proefrit in de XL1 van een half uur, zie boven.

Zonder plug-in zou de XL1 37% meer gebruiken = 3,7 l/100 km (aannemende dat plug-in is afgestemd op gewicht en gebruiksdoel van de auto).

 

Zo, we zijn er uit!

XL1                           2,1 l/ 100 km
Diesel effect                0,6
Plug-in effect              1,0
Betere automaat          0,6
Totaal                        4,3 = ongeveer het brandstofgebruik van de Insight 1999

Natuurlijk valt er wel iets te nuanceren: de XL1 weegt ca. 800 kg en de Insight ca. 900 (carbon carrosserie versus aluminium); de luchtweerstand van de XL1 is lager (Cw 0,189 tegen 0,25; ook het frontaal-oppervlak is kleiner) en er zijn vast nog allerlei kleinigheden zoals weggelaten stuurbekrachtiging. 

VW XL1 zijaanzichtVW XL1 zijaanzicht

 

 

 

Wat er echt toe doet is de toepassing van een dieselmotor en plug-in, evenals de betere automaat. De druppelvorm en de lichtgewicht tweepersoons carrosserie maken het onderscheid met ‘gewone’ auto’s. Je ziet dat de gewone Prius 4,83 l/100 km doet en de Insight 3,66 (aannemende een hedendaagse CVT). Het effect van de lichte carrosserie en de druppelvorm is dus zo’n 1,2 l/100 km ofwel een 25%. Best de moeite waard!

 

Nou baasje, een knappe redenering en een gave desk studie. Ik snap wel waar jij vroeger mee bezig was op kantoor.

Zo is het Boboka. En dan nu de overhoorvraag: kan een poes ook meerijden in zo’n 2-persoons wagentje?

Baasje, dat is geen probleem: of je laat de tweede persoon thuis, of je zet mij op de hoedenplank. Dan hou ik me in de bocht vast door mijn nagels in het tapijt te slaan.

Tjsa Bo, dat heb je weer slim opgelost. Instappen! Nou ja, plaatjes kijken. Hier een paar gekke dingen van de Salon d’Automobile 2014.

 

 druk op de autosalondruk op de autosalon
Het was er erg druk!

5 hallen vol mensen en auto's



(foto: Boboka)

 

 

 

 

De elektrische auto krijgt een spraakmakend ontwerp.

Renault TwizyRenault Twizy
Dit is de Renault Twizy
1 + 1 persoon achterin

 

(foto: Boboka)

 


 

 

 

 

Ook een 2-persoons in tandem
Toyota iRoadToyota iRoad
De iRoad van Toyota

(foto: Boboka)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota iRoad Toyota iRoad

Als je niet te dik bent kun je er in, 
dat bewezen die twee dames
met een proefrit in hun piste.

Lekker schuin in de bocht!

 

(foto: Boboka)
 

 

 

 

 

 

elektrische Smartelektrische Smart

Smart rijden op elektriciteit kan ook

(foto: Boboka)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tot slot een gaaf idee van Bridgestone voor een band zonder lucht gecombineerd met een verend wiel.
Dat wil ik wel op mijn fiets!    Bridgestone verende velg met rubberBridgestone verende velg met rubber(foto: Boboka)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nou Boboka, dat was een lang verhaal deze keer. Tot spoedig.
 
 

 

Cookie-beleid

Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan.

Gaat u akkoord?