UA-121571902-1
U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

SAAB Museum Overschild

 

Veel jaren geleden, Boboka had nog niet het licht gezien, fietste zijn promotor dagelijks langs een kruidenierswinkel die de slagzin voerde: ‘Nijdams klanten leven goedkoop en eten er goed van’, aan de Friesestraatweg. Dat bewijst dat korte slagzinnen niet per se beter worden onthouden dan lange!  Kleine winkels zijn verdwenen, zeker uit de stad, hoewel de bio-zaken nog het volume hebben van een flinke buurtsuper.

Op het land zijn er wel kleine zaken en daarvan heeft Bo er één bezocht. Een Saab garage plus museum in Overschild (Gr). Open de laatste zondag van de maand, april tot en met september, van 13 tot 17 uur. Entree was 4 euro, inclusief koffie & koekje en uitleg door de eigenaar.

http://www.saabmuseumoverschild.nl/nl/index.php?show=artikelen&id=1&taal=nl

Je weet niet wat je ziet in het kleine dorp Overschild: een loods in Zweedse stijl met tientallen historische Saabs. Ook kun je er ook occasions kopen, sommige uit Zweden geïmporteerd.

 museumgebouwmuseumgebouw

 

Zweedse vlagZweedse vlag

Saab modellenSaab modellen

 

 

 

 

 

 

 

 

Natuurlijk kennen we Saab van de druppelvormige modellen, gebouwd in de jaren 50 tot 80 van de vorige eeuw. Tot ca. 1960 uitgerust met een tweetaktmotor.

3 cilinder tweetakt3 cilinder tweetakt

 

 

Hier de 3-cilinder 2-takt. Simpel en compact zo te zien. Wat een gekke oplossing voor de aandrijving van de ventilator.

 

 

 

 

 

oude saabs in de haloude saabs in de hal

In de grote hal: het donkerrode model op de voorgrond  heeft zelfs nog de verkeerd openslaande deuren en een 2 cilinder 2-takt (type 92; tot 1955). Alle Saabs waren trouwens voorzien van voorwielaandrijving. Destijds vernieuwend.

 

 

 

 

 

de 9xxx typende 9xxx typen

Later kwamen er de grote modellen 99, 900, 9000 in het museum bij. De 9-5 en 9-3 van na 1997 zijn er (nog?) niet.

 

 

 

 

 

 

 

 

caravan1caravan1

Heel bijzonder is de Saab caravan (er zouden daarvan maar 400 zijn gebouwd). De Stationwagen, die hier  op de foto als trekker fungeert, kreeg vanaf de fabriek een luchtbed meegeleverd voor eventuele overnachtingen onderweg. De banken konden plat en dan maar slapen. Zoveel motels waren er toen nog niet langs de Zweedse wegen.

 

 

 

fiberglas caravan van Saabfiberglas caravan van Saab

Fiberglas caravan.

 

 

 

Gelukkig kon Bo ook de Sonett bekijken, zijn favoriete model, pronkstuk, althans de Sonett II (ook wel met één t). Een alleraardigst sportwagentje. De achterklep is een luikje. Carrosserie is van kunststof en de draagconstructie is een metalen open doos waar de glasfiber bovenbouw op is gezet. 1868 stuks gebouwd, 1966 – 1969. Hier een foto van een foto. De gave lijn komt dan goed naar voren.

Sonett 1Sonett 1


Sonett 2 achterkantSonett 2 achterkant

 

 

              Dat klepje wordt wel 'kattenluikje'           genoemd.

 

In de hal staat de Sonett ingeklemd tussen collega SAABs. Je ziet hier boven hoe de achterklep is geconstrueerd. Een plaatje verderop (van internet geplukt) staat de motorkap open.

Sonett 3Sonett 3 Sonett 4Sonett 4

 

 

 

 

 

 

 

Naast de rode II staat de groene Sonett III van 1970 - 74. rechthoekiger.


Sonett 5 met open motorkapSonett 5 met open motorkap
De fiberglas motorkap is in feite de gehele voorzijde van het voertuig. handig als je aan de motor wilt werken. (plaatje van internet geplukt)

 

 

 

 

Bo heeft wel weer zin in een ritje. Lekker ronken met die tweetakt en grote rookwolken uitblazen!

Dus fluks een blauwe Sonett II besteld (zij het schaal 1:43; NEO scale model).
model NEO 1model NEO 1

moel NEO 2moel NEO 2

 

 

 

             

 

 

Filmpjes van rijdende Sonett:  http://www.youtube.com/watch?v=3wHKblZf3mg

http://www.youtube.com/watch?v=oUXS1FyF9ls 


Hier een paar websites als Referenties (er is nog veel meer natuurlijk; er zijn een heleboel Saab enthousiasten):
http://saabmuseum.com/en/model-years/saab-sonett-ii-and-v4-model-year-changes/


http://www.paul-wouters.nl/saabmuseum.htm

http://www.swedecar.com/saab_history.htm

http://saabmuseum.com/en/

en het ‘echte’ Saab museum in de stad Trolhattan, waar de autofabriek stond :http://www.saabbilmuseum.se/

 

 

 

Cookie-beleid

Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan.

Gaat u akkoord?