UA-121571902-1
U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

EOLAB Concept

 

Dag Boboka, je wilt vast nog meer horen over wat er was te zien op de Salon Mondial d'Automobile, de Parijse Autotentoonstelling.
Nou baasje, raconte moi votre histoire!
Goed. In het verhaal 'Stroomlijn' gaat het over een vergelijking tussen twee zuinige auto's. En nu nog een blik op een zuinige wagen, een concept van Renault: de EOLAB.
Een zeer licht van gewicht zijnde carrosserie. Hoe het hen is gelukt? Lichte constructiematerialen. Dat zal wat kosten, maar dan heb je ook wat. 400 kg besparen ten opzichte van een vergelijkbare 'gewone' auto.
Ziet er best gaaf uit vind je niet:


EOLAB auto1EOLAB auto1

En hoeveel benzine gebruikt ie? 
Haast niks! Met 1 liter per 100 km kon je ver, zelfs met een kleine tank. 
Ho ho baasje, het is wel een plug-in hybride. Dus net als bij de XL1 uit het verhaal 'Stroomlijn' telt de thuis opgeladen elektriciteit niet mee in het verbruik. Ja, zo kan ik het ook!
Die slag is jou Bo. Al is een lichtgewicht natuurlijk zuinger dan een zware jongen.
En dan, zo'n flitsend model.... wie wil dat niet?

400 kg lichter400 kg lichter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hieronder nog maar een plaatje: een achterdeur van de EOlab zit alleen aan de rechterkant en opent verkeerd, vroeger een verboden constructie. Misschien kunnen ze dat nog eventjes oplossen. Dan kan er ook wel een poezenluikje in worden gemaakt.EOLAB autoEOLAB auto




Nou kun je op websites lezen dat er ook allerhande technische nieuwigheden zijn bedacht om het voertuig lichtgewicht te maken. Bijvoorbeeld geen koppeling maar de elektromotor vervult die functie en er is een drieversnellingsbak. Lees het zelf maar, Boboka; ik ga niet overschrijven.
Nog een tip voor de constructeurs: zet er die nimmer-lek banden van Bridgestone onder.


En tot slot de tweede foto van boven maar nu met andere belichting: de lichtkleur op de stand wisselde. Hier is de kleur tegen het paarse aan en de tekst op het bord valt weg, maar het modelletje komt beter tot zijn recht.
Toch leuk dat er eens iets anders dan anders wordt voorgesteld. Boboka houdt daar wel van!

modelletje EOLAB Renaultmodelletje EOLAB Renault

 

Later las Boboka op een website dat er zelfs wordt gedacht aan auto's zonder versnelingsbak. De motor drijft een generator aan en een elektromotor de wielen. Dan gaat alles elektrisch, net als bij een diesel-elektrische lokomotief. Wanneer de snelheid zodanig is geworden dat je als het ware in de hoogste versnelling rijdt, schakelt de motor rechtsreeks op de wielen voor een beter rendement. Wat er al niet wordt bedacht!

alle foto's: Boboka.nl

Cookie-beleid

Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan.

Gaat u akkoord?