UA-121571902-1
U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Werk is eindig en DAF

Vandaag niet aan het werk baasje? Je bent normaliter niet thuis door de week.

Nou Boboka, het werk is op, althans voorlopig en voor mij. Even niet dus. Maar wie weet. In elk geval heb ik nu meer tijd voor jou! Ik had niet gedacht dat ik na een week al ‘het werk’ dat ik al zo lang deed zou zijn vergeten, maar toch is dat het geval.

Mooi. Maar nu even een ernstige zaak. Er gaan geruchten onder collega poezen dat je aan een Birmaan je hart hebt verpand. Ze is al op de foto gezet (zie Birma dichterbij).

Klopt Bo, althans wat betreft die foto. Maar jij bent nog steeds mijn poes WPNU, website poes numero uno!

 

Eindelijk is er ook tijd voor de historie. Zoals van de DAF. Mijn vader reed een 44. Die zie je alleen nog in het museum en bij sommige nerds. En als model schaal 1:43. Ik heb hem in mijn vitrine.

DAF modellen in vitrineDAF modellen in vitrine

 

 

 

Als je op het internet naar DAF modellen zoekt kom je heel wat tegen: natuurlijk de 44, 46, 55, 66 (hoewel die twee laatsten geen echte DAF tweecilinders zijn), de kleinere 33 en de Daffodil uit het begin; ook de exclusievere 33 bestel en pick-up en de Pony, een kleine vrachtwagen gebaseerd op de 44.

Er zijn ook gekkere typen. De Kalmar bijvoorbeeld, die in Zweden voor de Post werd gebouwd (1968 – 1971); en de City. Van die laatste is er maar één. Ontworpen door de Italiaanse firma OSI (bestaat niet meer). Het is een prototype uit 1969 en dat is gelukkig terechtgekomen in het Eindhovens DAF museum. Corgi maakte er een modelletje van (1971) en dat is, tweedehands, nog te koop via e-Bay en Marktplaats. Ik heb het gekocht via een winkel in Glasgow; met de post binnen een week in huis! En brandnieuw, geen schrammetje, zelfs de verpakking was gaaf en had alleen een beetje klem gezeten.

DAF CityDAF City

 

Nu bezit ik al sinds mijn jeugd een model van de Daffodil (die groene). Dan wil je de collectie uitbreiden.

Zo kwam ik ook in bezit van een 33 bestel, een 44 station en een Pony met trailer.

De City is wel heel fraai; motorkap, deuren en achterklep kunnen open. En zelfs klappen de voorstoelen om. Het ontwerp was best revolutionair, met een schuifdeur aan de bestuurderskant zodat je in een nauw gaatje kunt parkeren of langs de weg geen last hebt van een openslaande deur die tegen een fietser aanknalt als je hem opent; en twee openslaande deuren voor langs de stoeprand om grote spullen te laden.

Kijk maar naar de plaatjes.

DAF KalmarDAF Kalmar

 

DAF modellenDAF modellen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nou Boboka, als je een keer een ritje wilt maken kom je maar weer langs!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cookie-beleid

Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan.

Gaat u akkoord?