UA-121571902-1

Coventry Transport Museum

Even eropuit. En natuurlijk ook iets bekijken. Ditmaal in het Verenigd Koninkrijk in de plaats Coventry. Het is in de buurt van Birmingham, een uur per luxe trein (Virgin) vanuit London Euston station.

De streek Birmingham - Coventry was ooit het hart van de Britse autoindustrie. En de maakindustrie was al eerder met vervoermiddelen gestart: fietsen (eind 19e eeuw), later motorfietsen.

In WOII is Coventry platgegooid als eerste stad die dit ten beurt viel. Hiervan getuigt het restant van de kathedraal; de muren staan nog overeind en de Engelsen hebben van de nood een deugd gemaakt door er nu een openluchtbioscoop in te vestigen.

Het museum is een groot gebouw aan een plein in het noorden van het centrum. 

Aardig is dat het plein door twee enorme bogen wordt overspannen. En aan het plein staat een standbeeld van Frank Whittle, de Britse ontwerper van de straalmotor. Wel apart om zo'n technicus te eren met een standbeeld, dat zie je niet vaak. (midden in bovenstaande foto)

De collectie omvat veel historische fietsen, motorfietsen en auto's, allemaal goed geconserveerd. Wel ontbreekt een heldere tijdlijn, in die zin dat niet stapsgewijs de ontwikkeling wordt verduidelijkt die de fiets, motorfiets en automobiel heeft doorgemaakt en wat de bijzonderheden zijn van ieder geëxposeerd exemplaar. 

Neem bijvoorbeeld de Austin Seven ofwel de originele 'mini' (geproduceerd van 1959 tot 2000; ook op de markt als Morris Mini Minor). Een van de eerste auto's met een dwarsgeplaatste motor en transmissie en compacte wielophanging. Veel binnenruimte en weinig voor de techniek. 

Je zou een opengewerkt model verwachten. Maar ons kleintje moet het doen met een plek op

oliedrums zodat het toch een beetje een reus lijkt.

Om nog even te blijven bij kleintjes: de Morris Minor Van is een bestelwagen (trouwens mijn favoriete autotype; je kunt er lekker veel in vervoeren) die o.a. door de Engelse Post is ingezet (ze kochten er 85.000). Gebouwd 1953 - 1972). Het museum bezit er een uit 1972.

Een bekend merk uit de stal van Coventry is Triumph. Gave auto's zoals de Herald. Daarvan was wel een uiteen gerafeld exemplaar aanwezig.

TriumphTina scooter

In Coventry hadden William Lyons en William Walmsley een bedrijf dat zijspannen voor

motorfietsen bouwde, Swallow Sidecars. Later bouwden ze op chassis van diverse merken een eigen carrosserie. Hun eerste model waarmee ze ook bekend werden was het koetswerk voor de Austin Seven uit 1937 (een eerdere Austin 7 dan de mini). Een soort 'oude schicht'. Hun bedrijf ging 'SS cars' heten, nu een wat ongelukkige afkorting. later werd dat Jaguar, welbekend. Hieronder een foto van bekende naoorlogse Jaguars.

Er is nog veel meer autospul, maar genoeg, in dit blog alleen een paar highlights. Ga er maar eens kijken!

Wat betreft fietsen is op te merken dat er

 al in 1938 een aluminium frame was van slechts 6,53 kg, de Caminargent. Bijzonder! Met het carbon frame is verdere gewichtsbesparing gerealiseerd, maar spectaculair is dat niet, tenzij de stijfheid nu veel beter is. 

raleigh sports bicycle

Na al die indrukken is het goed wegdromen bij koffie met een scone + clotted cream en jam.

Triumph Herald
Jaguars
scone
Transport Museum aan plein
morris minor van
Austin seven
Caminargent
austin seven ss

Een andere opmerkelijke fiets is de Raleigh Sports Bicycle uit 1949: Sturmey Archer 3 versnellingsnaaf (de eerste stamt uit 1902 volgens SA's website) en velgremmen. Kan zo weer de weg op.

Triumph wilde een graantje meepikken van het succes van de Italiaanse scooters. Ze ontwikkelde enkele eigen modellen waarvan de Tina (1962) aardig is: 100 cc, niet snel, wel een automatische versnelling (variomatic principe).