UA-121571902-1

2CV in Autoworld Brussel

 In museum Autoworld te Brussel was in april 2018 een aparte tentoonstelling gewijd aan de 2CV. Die is 70 jaar geleden op de markt gekomen en heeft het tot in de jaren 90 uitgehouden.

Autoworld is gevestigd in een magistrale hal van de wereldtentoonstelling 1897 in het Jubelpark. Enorme vrije dus pilaar-loze overkapping, zeker voor die tijd, en mooi licht door dakramen. Soms weleens te licht.

de hal

Er tegenover bevindt zich in een gelijke hal het militair museum.

Vliegtuigen hangen gewoon

Omdat ik ooit een Dyane 4 reed, een lelijke eend met een achterklep (handig; achterbank er uit en je hebt een kleine bestelwagen) en het verschijnsel ‘oerauto’ me intrigeert (denk ook aan de Fiat 500, de VW; T-Ford – ander Amerikaans spul ken ik niet) leek me een bezoek de moeite waard.

De oerauto heeft de automobiliteit voor de grote massa toegankelijk gemaakt doordat via lopendebandwerk een betaalbare prijs ontstond.

Met de Thalys naar Brussel, hotel niet ver van het Jubelpark en dichtbij de kantoren van de Europese Commissie (‘Team Juncker’ stond op het gebouw).

Hier enkele overzichten van de expositie (de Citroëns staan

eu gebouw

tussen de meer vaste collectie opgesteld):

overzicht 1
overzicht 2
overzicht 3

De 2CV was simpel en basic en heeft het verbazend lang volgehouden in de verkoop (van 1949 tot 1990; laatstelijk geproduceerd in een Portugese fabriek) met zijn kleine 2 cilinder boxermotor en Spartaanse uitrusting en aankleding. De motor had aanvankelijk slechts 375cc, het werd al vlot 425, toen 435 en uiteindelijk 602cc. Ooit zijn tijd vooruit met voorwielaandrijving. 

Ami

Daarbij komt dat er luxere varianten zijn gebouwd als de Ami-serie die eigenlijk alleen qua vorm afweken van het concept, al was ook de techniek wel met de tijd meegegaan (zoals 'echte' schokdempers en aandrijfassen met homokinetische koppelingen die geen onregelmatige aandrijving opleveren in de bocht terwijl met de simpele kruiskoppeling schokkende aandrijving optreedt in een bocht).

De Ami was er met een tegendraadse schuine achterruit (foto; net als de Ford Anglia; grap ervan is dat de daklijn langer doorloopt zodat de achterpassagiers meer hoofdruimte hebben dan bij een 'gewone' aflopende ruit), een combi en een schuin naar achteren lopende carrosserie en een kleine bagageklep (fraai gestroomlijnde versie maar lijkt onpraktisch). 

Ami 8 berline

Een succes was ook de bestelwagen.

Er zijn 5.1 miljoen Eenden geproduceerd waarvan 1,2 miljoen bestellers (bestellers lijkt op ‘best sellers’; ooit hanteerde een schrijver de verkoopkreet ‘de onverbiddelijke bestseller’ voor zijn boek Ik Jan Cremer). 

De besteleend vind ik trouwens gaver dan de 4-persoons versie; veel plek voor spullen, metalen dak, leuk die twee 

achetrzijde besteleend

achterdeuren. 

Geinige varianten zijn ook de terreinwagen Mehari (kunststof carrosserie) en de Sahara (ook een motor achterin – in totaal licht van gewicht en daardoor goed in het zand).  

mehari
sahara

Omdat de 2CV een chassis heeft waar de carrosserie op is geschroefd leent het model zich voor opbouw van andere carrosserieën, ook uit kleinschalige productie, zoals de Engelse Blackjack Avion.

black jack